Wat is een huisstijl, en waarom is het zo belangrijk?

26 oktober 2020

Waarom is een huisstijl voor je website zo belangrijk?

Heb jij een eigen website en wil je meer klanten uit je website binnenhalen? Dan is het cruciaal dat je met de website klanten aan je dienst of product weet te binden. Het is belangrijk dat je hun aandacht weet te trekken, maar nog belangrijker om hun aandacht vast te houden. Hierna is het de kunst om de websitebezoeker aan te zetten tot het kopen van je product of om je een contactverzoek te sturen. Wanneer (potentiële) klanten je onthouden, is de kans groot dat zij bij je terugkomen en dat ze hun vrienden of familie over je vertellen. In deze blog lees je hoe de huisstijl op je website ervoor kan zorgen dat je meer klanten werft en aan je product of dienst bindt.

Huisstijl van bekende merken
Huisstijl van bekende merken, Infographic van www.straver-reclame.nl

Wat is een huisstijl?

De huisstijl van je bedrijf is de manier waarop jij je product of dienst visueel aan je (potentiële) klanten presenteert. Je kunt hier op verschillende manieren voor zorgen. Ten eerste heb je een logo nodig (Je eigen logo ontwerpen? Klik hier), daarnaast kies je standaard lettertypes die je overal terug laat komen. Als laatste is het belangrijk dat je een aantal kleuren kiest, die je overal gebruikt. Op die manier geef jij je onderneming een herkenbare uitstraling en wek je vertrouwen en loyaliteit op bij je (potentiële) klanten.

Waarom heb jij je eigen huisstijl nodig?

Een huisstijl maakt van je website een mooi samenhangend geheel. De eerste indruk van je website moet prettig zijn voor de bezoekers, zodat ze geprikkeld worden om verder te lezen en erachter komen wat je hen te bieden hebt. De bezoekers zien in één oogopslag waar jij voor staat. Je zorgt ervoor dat de identiteit en het imago van je bedrijf onder de aandacht komt. Hiermee wordt de naamsbekendheid van je onderneming vergroot. En des te meer naamsbekendheid je vergaart, des te groter het succes is wat je uiteindelijk met je onderneming behaalt.

Wat zijn de voordelen?

De huisstijl helpt je om je boven je concurrenten uit te laten springen en jezelf te onderscheiden van de rest. Het imago van je bedrijf is belangrijk, omdat (potentiële) klanten je dan makkelijk kunnen herkennen. Door de huisstijl in te zetten kunnen de klanten je dienst of product makkelijker herinneren. Hiermee schep je een vertrouwensband en groeit de geloofwaardigheid van je dienst of product.

Daarnaast hoef jij je nooit meer over de vormgeving van communicatie uitingen vanuit je bedrijf druk te maken. Je huisstijl ligt vast en het is voor iedereen duidelijk hoe jij je merk naar buiten wil brengen. Doordat jij en je medewerkers precies weten hoe er gewerkt dient te worden, zijn jullie efficiënter bezig en bespaar je uiteindelijk tijd en geld.

Op welke manier kun jij je huisstijl ontwerpen?

Je kunt zelf een huisstijl maken, maar het is makkelijker en beter om de huisstijl door een professional te laten ontwerpen. Heb je een partij gevonden die je huisstijl tot in detail heeft uitgewerkt? Dus ben je erover uit welke kleuren, lettertypen en afbeeldingen je gaat gebruiken en ben je tevreden met hoe het logo eruit komt te zien? Dan is het een goed idee om al deze informatie te bundelen en vast te leggen in het huisstijl handboek. Dit handboek zorgt ervoor dat jijzelf en alle medewerkers binnen je onderneming altijd precies weten in welke stijl zij nieuwe informatie dienen te verwerken.

Zet het handboek op de database waar iedereen bij kan en stem al het briefpapier, de visitekaartjes, enveloppen en social media posts op elkaar af, zodat je overal één geheel vormt en jij altijd je merk kunt uitstralen.

Voorbeeld van een Huisstijl
Voorbeeld van een Huisstijl

Voer het overal door voor maximaal succes!

Wanneer je een website maakt en social media pagina’s voor je bedrijf onderhoudt, is het belangrijk dat jij je huisstijl overal terug laat komen. Zelfs in de mailings die je naar je klanten stuurt, kun jij je logo en huisstijlkleuren terug laten komen. De kleuren die je gebruikt, in combinatie met beeld zoals het logo of afbeeldingen die je vaak terug laat komen, zorgen voor herkenning bij je klanten. Daarnaast worden deze beeldelementen beter onthouden dan tekst. Je huisstijl zorgt voor naamsbekendheid en herkenning bij de doelgroep. Dit helpt je direct bij het vergroten van de loyaliteit bij je klanten. Houd je vast aan je huisstijl en boek ongekend succes!

Frank Barelds

Leuk dat je mijn website hebt gevonden! Mocht je vragen of opmerking hebben over dit onderwerp laat dan gerust een bericht achter. Dit kan door onderaan de pagina een reactie te geven, je mag mij natuurlijk ook gewoon een bericht sturen. Dat kan door naar de contactpagina te gaan.

Schrijf je in om elke maand de nieuwste content te ontvangen in je mailbox.

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Shares
Share This